Siavash Saffari
Abstract
The twentieth century witnessed an era of decolonization in various parts of Asia and Africa. As newly independent nation-states began to shake off colonial imprints and legacies, their intellectuals sought to develop alternative visions of the future; visions that were often grounded in notions of political, economic, and cultural de-linking from the colonial West. The task of identifying alternative ontological and epistemological grounds to those of Western modernity became a key endeavor for many postcolonial intellectuals in the global South. Yet the precise contents of these alternative non-Western visions of the future became subjects of contentious debate; debates which are still ongoing in various parts of the non-Western world. Taking Iran in the twentieth century as its starting point, this presentation explores some of these debates, and it asks how did Iranian intellectuals – particularly those in the mid-twentieth century – articulate their alternative visions of a postcolonial future? The presentation surveys the works of some of the leading Iranian intellectuals of the mid-twentieth century such as Ahmad Fardid, Jalal Al-e Ahmad, Ali Shariati, Ehsan Naraqi, Dariush Shayegan, and Seyyed Hossein Nasr, situating their contributions within the genealogy of postcolonial thought in Asia and beyond. In particular, the presentation focuses on how these Iranian intellectuals and their non-Iranian counterparts conceived the historical encounters between Asia and the West, and how they distinguished their alternative visions of the future from a historical condition and project dubbed Western modernity.
Alena Kulinich (Asian Languages and Civilizations, Humanities) Tuesday 24 November, 14:00
Title: Memories of Tomorrow: Islamic Past in the Visions of West Asian Future
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Review
지난 11월 6일에 개최한 두 번째 외국인 교수 특강 시리즈에는 아시아언어문명학부의 시아바쉬 사파리 교수가 <아시아, ‘서구’, 그리고 미래에 대한 탈 식민지적 비전>이라는 주제로 발표했다. 27명의 관련 전문가와 학생들이 참여하여 활발한 토론이 진행되었다. 시아바쉬 교수는 당시 정치, 경제, 사회 전반적으로 유럽의 식민지시기를 거쳤던 중동 사회에 대해 설명하고, 서아시아 내 후기 식민주의의 새로운 방향들에 대한 사상적 논의들에 대해 보여주었다. 이란은 비록 직접적인 식민지로서의 경험을 하지는 않았지만, 영국과 러시아 등의 열강들의 끊임없는 영향을 받고 있는 터였다. 시아바쉬 교수는 이와 같은 이란 사회에서의 20세기 탈 식민지 사상과 대안적인 이슬람 사상계를 이끌었던 알리 샤리아티, 자럴 알레 아흐마드, 에드워드 사이드 등 사상가들을 소개하고 아시아와 그 이상의 탈 식민지 사상에 그들이 기여한 바를 설명하였다.