Speakers
서지영 박사
아시아연구소 선임연구원 / 한류연구센터
The Dynamic Essence of Transmedia Storytelling (2024) by Barbara Wall challenges many established truths about popular literary classics by presenting an analysis of sixty Korean variations of The Journey to the West, a set which includes novels and poems, as well as films, comics, paintings, and dance performances dating from the 14th century until today. In contrast to the typical assumption that literary classics like The Journey to the West are stable texts with a single original, Barbara Wall approaches The Journey to the West as a dynamic text comprised of all its variations. She argues that all the creators of such variations, from Korean scholars in the 14th century to “boy bands” like Seventeen in the 21st century, participate in the ongoing story world known as The Journey to the West. Wall employs literary and quantitative analysis, ample graphic visualizations, and in-depth descriptions of classroom games to find new ways to understand the dynamics of transmedia storytelling and popular engagement with story worlds. Her approach opens new frontiers of intertextual analysis to literary scholars and teachers of literature who seek contemporary methods of introducing world literature to new generations of students.
발표: 바바라 월 (코펜하겐대학교)
토론: 마틴 피터슨 (덴마크 국립 박물관), 김은영 (인하대학교)
사회: 서지영 (서울대학교 아시아연구소 한류연구센터)
Photos
Review
지난 11월 25일, 한류연구센터는 <The Dynamic Essence of Transmedia Storytelling A Graphical Approach to The Journey to the West in Korea>라는 제목으로 북토크를 진행했다. 국내외 연구자 및 학생 18명이 참가한 가운데 University of Copenhagen의 Barbara Wall 교수가 발표자로 나섰다. Barbara Wall 교수는 한국 문학, K-드라마, 동아시아 번역 등의 분야에 주목해 온 학자로 이번 북토크는 그의 저서 < The Dynamic Essence of Transmedia Storytelling A Graphical Approach to The Journey to the West in Korea >를 바탕으로 구성됐다.
Barbara Wall 교수에 따르면 고전문학은 여러 버전으로 구성된 초매체적, 초시간적, 초저자적, 초국가적인 ‘스토리 클라우드(story cloud)’로서, 동적인 본질을 가지고 있다. 하지만 고전문학은 수용 이론에 의해, 한 명의 작가와 하나의 명확한 출간 날짜 그리고 명확한 국적을 가진 정적인 작업으로 인지되고 있다. 이는 앞서 말한 스토리 클라우드를 파악하기 어렵기 때문이다. 이에 Barbara Wall 교수는 스토리 클라우드를 파악할 수 있는 방법을 탐구하고자 했다.
따라서 Barbara Wall 교수는 고전문학 <서유기>의 스토리 클라우드 파악하는 것을 목표로 삼았다. 단계적으로 말하자면 이는 이론적 탐구를 통해 수용 이론의 대안을 찾아, 고전문학의 변형이 ‘필수적 요소의 창조적 재조합’임을 이해하고, 스토리 클라우드의 본질이 동적인 것을 확인하는 것이다. 결과적으로 Barbara Wall 교수는 <서유기>의 스토리 클라우드를 시각화하고자 했다.
예컨대 <서유기>에는 필수요소로서의 행위자들이 존재했는데, 원숭이와 돼지 등의 12명의 캐릭터와 머리띠 등 3개의 물건, 천국 등 6개의 장소, 초자연적 능력이나 변신과 같은 6개의 모티프가 바로 그것이었다. 또한 필수요소로서의 에피소드는 총 38가지가 있었다. 이러한 행위자와 에피소드의 총합이 <서유기>의 필수요소였다.
발표에 이어서는 Martin Petersen (National Museum of Denmark) 연구자와 김은영(인하대) 교수가 토론에 참여해 자리를 빛내 주었다.